Digital markedsføring

I dagens samfunn skal det meste foregå digitalt, både for å ha en større rekkevidde og nå ut til flere, men også for å følge med på trender og kunne lage innhold som kan bli skreddersydd for mottakeren.

Folk vil ha informasjon raskt, og det er nesten ingen grenser for hvem du kan nå om du bruker digitale kilder.

 

Slik som det har blitt i dag så passer det bra med umiddelbar tilbakemelding, både for mottaker og avsender. På denne måten kan innholdet justeres, for å få et bedre resultat og derav bedre kjøp/salg. Det er også svært enkelt å treffe nøyaktig den målgruppen du vil, med enkle innstillinger.

Du tror kanskje det er tilfeldig hva du får opp reklame for på Facebook? Nope, det er nøye planlagt ut ifra det du har søkt etter eller sett på tidligere. Alt for å få deg som konsumer til å kjøpe en tjeneste eller et produkt. Det er egentlig ganske enkelt.

For å forklare digital markedsføring på en enkel måte så er dette reklame på skjermer og elektroniske enheter som for eksempel betalt annonsering i sosiale medier (Facebook, Instagram, YouTube), innhold til nettsider for å lede publikum inn på siden (Content Marketing), e-postmarkedsføring (nyhetsbrev) eller reklamebanner på nettsteder. Alt skreddersydd for å treffe målgruppen.

En viktig del av digital markedsføring er å finne den rette kanalen for nettopp de rette kundene. Og siden alt er målbart så er det lett å finne ut om markedsføringen treffer. Og ser vi på tradisjonell markedsføring har det to store ulemper i at det kun er enveis kommunikasjon, mens digital markedsføring derimot åpner opp kanaler for toveis kommunikasjon med kunder og potensielle kunder. De siste årene har også Facebook slått seg opp stort på billig og god digital markedsføring med muligheter for svært spesifikke målgrupper. Det gjelder å finne den rette strategien for nettopp din bedrift.

 

Eksempler på digital markedsføring:

  • Content Marketing (innholdsmarkedsføring)
  • Sponset innhold  
  • Markedsføring i sosiale medier 
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • E-postmarkedsføring
  • Annonsering og kampanjer med mulighet for å måle resultater (for eksempel Googleannonsering og Facebook)

 

En annen fordel med digital markedsføring er å få en unik forståelse av forbrukerens atferd. All denne forståelsen kan brukes til å målrette kampanjer ned til den minste detalj slik at vi kan treffe akkurat de vi ønsker å treffe. Om du har en ny nettside så hjelper det lite at den er verdens kuleste nettside – så lenge den ikke har relevant innhold er det ingen som finner den ved kun å Google.

Det er derfor det er så viktig med det riktige innholdet, for å bli synlig!

 

Digital markedsføring gir med andre ord en unik mulighet til å forstå forbrukeratferd. Moderne bedrifter ønsker å kommunisere med kundene sine – begge veier, slik at de kan tilpasse seg markedets ønsker og behov. Det gjelder å velge riktig kanal, og bli husket for de rette tingene. Om du ønsker at din bedrift skal nå ut til flere potensielle kunder, med mulighet for å se analyser og resultater underveis så er dette noe Kontre kan hjelpe deg med.

 

Godkjenning

13 + 2 =