Webdesign

En god nettside er viktig for alle bedrifter som ønsker å skaffe seg nye kunder. Nettsiden blir din bedrifts ansikt utad – og ofte er nettsiden det første en potensiell kunde ser av en bedrift. Derfor er det viktig at nettsiden skaper et godt førsteinntrykk, har tilstrekkelig med informasjon og gjør det enkelt for kunden å ta kontakt.

Men hva er egentlig som kjennetegner en god nettside?
  • Den er responsiv. I dag bruker de aller fleste mobil når de surfer på nettet, og derfor er det viktig å tenke mobil først! En nettside bør være spesielt godt tilpasset til mobiltelefoner og det bør være like enkelt å navigere på mobilen som på PC. Nettsider som ikke er responsive vil ofte falle i rangering på Google.
  • Det skal være enkelt å navigere. De aller fleste som er inne på nettsiden din har ikke vært der før. Derfor er det avgjørende at kunder enkelt kan finne frem til det de leter etter. Vi har vel alle vært der at vi trykker og trykker, men aldri finner frem til det vi leter etter. Det er lite som er mer frustrerende enn det – og frustrerte kunder vil man ikke ha! Det bør aldri gå mer enn tre klikk før man finner det man leter etter.
  • Vis at nettsiden er aktiv. Ved å oppdatere tekst og bilder regelmessig viser du at siden er i bruk. Dersom du aldri oppdaterer innholdet vil folk lure på om resten av informasjonen på siden er utdatert, som f.eks. priser eller åpningstider, eller i verste fall at bedriften ikke lenger er i drift.
  • Synliggjøring av nettsiden. Nettsiden din kan være flott og brukervennlig som bare det, men det har ikke noe for seg dersom folk ikke finner den. For at eksisterende og potensielle kunder skal finne frem til nettsiden din, er den nødt til å dukke opp i søkemotorene. En brukervennlig, optimalisert nettside med nyttig innhold, som også har kontroll på søkemotoroptimalisering vil rangeres høyere i søkemotorer som for eksempel Google. Vi forholder oss til Google sine standarder for søkemotoroptimalisering når vi bygger nettsider.
  • Designet bør speile merkevaren. Når potensielle kunder kommer inn på nettsiden vil de raskt ta en avgjørelse på om den tilfredsstiller deres behov, eller om de må lete videre. Derfor er det viktig at designet på nettsiden samsvarer med det formålet du eller din bedrift har for nettsiden. Se for deg at du driver en nettbutikk som selger luksusartikler. Da vil du gjerne gi kundene et inntrykk av nettopp det; eksklusivitet. Rene bilder, fonter og mye «whitespace». Om nettsiden din ser billig ut, vil kundene føle seg lurt når de ser prisen på produktene.

 

Har du en nettside fra før som trenger litt kjærlighet? Eller kanskje du starter helt fra scratch? Vi i Kontre Kommunikasjon har lang erfaring med design og oppsett av nettsider og nettbutikker. Vi kan i tillegg hjelpe til med både tekst og bilder dersom dere skulle ha behov for det. Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud på nettside til din bedrift.

Godkjenning

7 + 11 =